PÁSZTÓ
RÖVID TÖRTÉNETE:
Először
is
Pásztó nevével és
keletkezésével kell, hogy tisztában legyünk.
A nevét többféle
képen említik, de hogy melyik az igazi, azt még
pontosan senki sem tudta
kikutatni. Így tehát többféle néven is
emlegetik, mint pl. Pásztho,
Paszth, Pasztah, Pasztuch. A legtöbb
bizonyíték viszont arra utal hogy a
nevét a városon keresztül folyó Paszt pataktól kapta, mellet ma már Kövicses
pataknak hívnak. De nevezték Szakállas Pásztónak is. Ez utóbb bit az 1684-ből származó pecsét és a városháza homlokzatán talált szakállas fej címer is erősít. Ennyit a nevéről.
Ha
kialakulását vizsgáljuk, úgy a
feltárt muzeális maradványok is igazolja, hogy
már a római korban is lakott hely volt. A legtöbb
leletek a honfoglalás
idejére vezethetők vissza. Anonymus szerint már a
honfoglalás előtt is
nevezetes hely volt Pásztó. A honfoglaláskor
Árpád fő pihenő helyéül is
szolgált. Innen ment hódító
útjára és tért vissza megpihenni. A
honfoglalás
után a palócok lakták e vidéket. Ez a
kialakult népcsoport a honfoglaló törzsek
összekeveredéséből alakult ki.
Egyébként erős szép-szál legények
voltak.
Pásztó
a
honfoglalás utáni középkorban sem veszti el
jelentőségét. Már 119o-ben III.
Béla ciszterkolostort létesít. A török
időkben ugyan elpusztult de a romjaira
l7l7-ben újabb kolostort építettek. A régi
falmaradványokból az ősi torony
alapjai ma is megtalálhatók. Ma ez a feltárt
romkert. A mellette lévő Szt. Lőrinc
templom a XIII. századtól kezdve több alkalommal
át lett alakítva, javítva ill.
bővítve. Ezért található meg benne a
Gót, Román, Reneszánsz és Barokk
stílusok.
A végleges nagyobbítását a török
idők után 1765-ban nyerte el.
A templom körül,
mint mindenhol itt is temető volt, amit a feltárások is igazolnak. A templom
É-i oldalán feltárt hatszögletű kápolna rész is utal arra, hogy már előzőleg is
templom állott ezen a helyen.
A
Szt. Lőrinc
templomon kívül épült még a Szt.
lélek templom is, melyet már a Rákóczi
szabadságharc ideje alatt Horváth János kuruc
kapitány is renováltatott.
Pásztó
virágkorát a középkor második
felében élte. A III. Endre idejében már
vásártartási joga volt. 14o7. éve nagy
fordulópont volt Pásztó életébe
Ugyanis
Tar Lőrinc kérésére Zsigmond király a budai
polgárokkal, egyenrangú jogokkal
ruházta fel. Később Hunyadi Mátyás
és Lipót király is
megerősítették ezt a
privilégiumot. Ezt követően a XV. század
elején a város már fürdőházat
és
iskolát is kapott, ami a vármegye harmadik
iskolája volt, ami magával vonta a
lakosság megnövekedését is.
A Dózsa parasztháború
idején 1514-ben Pásztó környákén is nagy csata volt a keresztesek igaz, hogy
vereséget szenvedtek, de a felkelők hamarosan rendezték soraikat a Tiszán
túlról érkezők segítségével.
A
török
időkben palánk és földsánc védte a
várost, melyet 1546-ban a király
intézkedésére megerősítettek. Azonban a
török túlerővel szemben látták, hogy a
várat nem bírják tovább tartani, így
1552-ben már török kézre került. De a
törökök már csak felperzselt várost
foglaltak el. Később is többször
felgyújtották hol a török, hol pedig a
német csapatok. Ekkor a lakosság nagy
része kiköltözött a városból Muzslára
és a Zagyván
túlra. Az 1600-as évek második felében a
szétziláltság miatt igen nagy és heves
harcok voltak az apátság és a polgárok
között a földfoglalások miatt. De ugyanúgy
a földesurak és a polgárság között
is. Kihasználva ezt a zűrzavaros helyzetet,
Fülekről 1668-ban Szeőcs Márton füle-ki hadnagy egy
csapat gyalogossal meglepte Pásztót, és ahelyett hogy rendet teremtsen, elkezdett,
rabolni, fosztogatni, aminek nagy csata lett a vége. Ekkor a Fülekiek elmenekültek Tarra, de még ide is elkísérték őket.
163o-17oo.
között már vármegyei gyűléseket is
tartottak Pásztón. Ugyanígy más megyei
rendezvényeket is. Tehát kezdett erősödni
Pásztó. A Rákóczi szabadságharc
idején újból lendületet kapott
Pásztó. Ennek meg is volt az oka, hiszen a város
és környéke Rákóczi mellé
állott. De a szabadságharc után
újból lefékeződött
ez a lendület és az apátság
újból elkezdte a papi birtokok
bővítését és
művelését. Ugyanúgy elvették az urak
birtokait is, akik Rákóczi mellé állottak.
Rákóczi emlékét még őrzi az is, hogy
itt vonult keresztül csapatával a Széchényi
országgyűlésre, melynek emlékét a
temetőnél lévő képoszlop és Mátraszőllősön
a Zsákfa tetőn emlékére épült kis
kápolna
is őrzi. A szabadságharc után újból
megindult a hanyatlás a környékben is. Már 1750.
körül nagyban elharapódzott a dézsma ós
a robot kiszabása, ami azzal is járt,
hogy gyalogos és igás robotot kellett adni. De
ugyanígy megvolt a kilenced is, melyet
gabonában kellett leróni. Kívülről
igyekezetek ugyan az urak, ás papok
látszóvá, széppé mutatni
Pásztót, de a valóságban viszont
belülről rohadt.
1764-ben
Pásztó városa még ágyukkal is
rendelkezett. Ezt a látszat kedvéé árt csak
egy-egy nagyobb események alkalmával,
sütötték el. Inkább a csövek
kitisztítása
miatt Ugyanígy a város
méltóságához tartozott az is hogy
négylovas fogata
legyen, ami a fenséges urakat egyik
állomásról a másikra
szállítsa. Ezért egy
arany volt a bér.
1787-ben
II. József türelmi rendelete az apátságot is érintette, aminek a következménye
lett, hogy a ciszterciták a városból elköltöztek. A XVIII. század vége ós a
XIX. század eleje nagy katasztrófát okozott az elemi csapások miatt. A jégverés,
marhavész, földrengés és az, hogy hatszor égett le a város. Ezek közül a leg
vészesebb tűzpusztítás 1836-ban volt, amikor az egész város leégett. Ekkor
tarolták le a Nyikom és Muzsla
közötti részt építkezés céljára. Ez a terület
azóta is kopár maradt.
A tűzvész
elől kimenekült lakosság a mátrai oldalon lévő dombra ment, melyet az óta is
"jajváros-nak” neveznek.
Az
igazság
szolgáltatás igen szigorú volt ebben az időben.
Nagy előszeretettel alkalmazták
a derest is, de a börtön és anyagi
büntetéseket is. Az 1811-es feljegyzések
szerint a szülők nehéz anyagi helyzetük miatt
már 6-12 éves korú gyermekeket is
befogtak munkára, főleg állatok
őrzésére, így az iskolában való
járás is
megszűnt ezeknél, a gyerekeknél, amihez még
hozzájárult az is, hogy ruha ás
cipő hiánya miatt is el kellett maradni az
iskolából.
Az 1848-as
szabadságharcban már nem volt olyan nagy szerepe Pásztónak, Azonban a
szabadságharc bukása után bevezették, hogy az egyik megyéből a másikba is csak
külön dokumentum alapján lehetett átmenni. Ez német és magyar nyelven volt
megfogalmazva.
A XIX.
század második felében még egyszer felragyogott a város csillaga. 1878-83-között
járási székhellyé nevezték ki Pásztót. Hozzá tartozott Abc, Csány,
Ecséd, Fancsal,
Hasznos, Hatvan, Hort,
Monostor, Szentjakab,
Püspöki, Tar, továbbá Alsóhuta, Felsőhuta,
Filimes, Kerekudvar, Kisbágyon
Kisgombos, Nagygombos és Muzsla is.
1886-ban
a
céhek helyébe az ipartestület lépett, mely a
vármegye első ipartestülete lett.
A testület igen nagy jelentőséggel bírt.
Magába foglalta és védte az összes
iparnak minősített mesterséget. Előkelőségük.
Előkelőségük megmutatkozott még
a templomban is, ahol külön foglalt helyük volt. A
virágzó aranykor a XX.
században visszaesett úgy annyira, hogy elvesztette
városi és járási rangját és
a nagyközségek soraiba, sorolták. Majd 1950-től
újból járási székhely ós ma
már
ismét városként szerepel Pásztó, a
XX. század eleji romlás tovább
folytatódott.
A népesedés is megtorpant. Az iparosok száma
csökkent, a földbirtokosok vagyona
viszont egyre nőtt a kisajátítások és
felvásárlások miatt. Ekkor
megindult a kivándorlás a nagycsaládosok
elszegényedése miatt. Megtetszve ezt még az első
világháború is, ahová a pornép
gyermekeit vitték golyófogónak, míg az
uraké idehaza dőzsöltek a jólétben. Az első világháborúnak 166 halálos áldozat
volt 1918. november 1-én feltűnően
viselkedtek a haza
jött katonák és a lakosság is. A
csendőrök, rendőrök menekülését lehetett
tapasztalni. Tehát a forradalom hangjai, lángjai kezdtek
fel-fel lobbanni,
vagyis erősen közeledett a forradalom napja.
1919.
március 21-e a Tanácsköztársaság
kikiáltásának a napja volt, melynek igazán
örült a szegényebb réteg, míg a
gazdagabbak ezt nem jó szemmel nézték, mondva,
hogy el fogják veszteni vagyonukat. A meggyőződés oda
hatott, hogy a csehek
ellen vonuló Vöröshadsereghez többen csatlakoztak
Pásztón is kb., 2o-25 fő. A bukást itt is terror követte, ós sokan áldozatául
is estek ennek a terrornak.
A 20-as
évek tovább nyomorgatták a népet, melyet
bizonyít az is, hogy Kalozsa Kálmán
akkori főjegyző szeretet adományt gyűjtetett az
elesettebb családok megsegítésére, a nyomorúság enyhítésére, az 1928-i főjegyzői nyilatkozat
megbotránkozásnak tartja,hogy
a nép elvándorol más megyékbe
dolgozni, pedig a környék uradalmaiban is volna munka. De az iparosság helyzete sem
megnyugtatóbb. Nem is
beszélve arról, hogy még a
tüdővész is felütötte a fejét. Még a főjegyző is elképedt
ezen a rossz helyzeten. A második világháború is igen sok áldozatot követelt a
katonák, de a civil lakosság körében is. Horthy gyengeségének és
jobboldaliságának tudható be az ország igen nagy kára is. De szerencse, hogy a
megállíthatatlan Vöröshadsereg 1944. december 17-én
ugyanis ez volt a B. pest felszabadulásának ideje,/ megadta a végső döfést
Magyarországon is a fasiszta német hadseregre. E hadműveletet a 2. Ukrán front
szívós kitartó harca hozta meg
Pásztónak is.
1945. meghozta ismét Pásztónak is
a felszabadulást. Felosztották a
földet azok között, akik azt meg is művelik. A nép soraiból megválasztott
vezetők beindították az életet Pásztón is. A fejlődés az óta is rohamosan nől,
az életszínvonal fokozatosan fejlődik. Meg szűnt a
munkanélküliség. Kulturális vonalon ma
már nincsen Írástudatlan ember. Iparunk
ós mezőgazdaságunk egyre jobban elismert az
egész világon, finnek megtartása
és megvédése szent ügye minden
állampolgárnak.