Kötések egyszerűen 3.rész - Ütköző csomok
Az ütköző csomók kötését nagyon fontos elsajátítani, hisz vannak olyan esetek, mikor a bot hosszánál nagyobb eresztéket kell állítanunk. Ez az eset leggyakrabban a matchbotos és a bolognai módszeres horgászatban fordul elő, amikor csúszóra szereljük az úszónkat. Elsősorban a mélyebb folyók illetve a bányatavak horgászatánál kell ezt a csomót vagy csomókat segítségül hívni. Nagyon fontos, hogy az elkészült csomóknál ne teljesen a kötés mellett vágjuk le a felesleges részt, mert akkor csökken a dobástáv, ugyanis a gyűrűkön nem tud akadálymentesen átfutni dobáskor az ütköző. A mai részben három ütközőcsomót sajátíthatunk el.
Sokmenetes ütköző
Ez a csomó nagyon stabil, a nagyobb méretű úszók alkalmazásánál is megállja a helyét, nem mozdul el. A nagyobb önsúlyú wagglerek esetén lehet két ilyen csomót is egymás mellé felkötni, ha úgy érezzük, hogy egy nem tart elég fixen.
A sötét színű F a főzsinórunk. A fehér szálból kötjük az ütköző csomót. Az ábrán látható módon, vegyük át kétszer az F körül a világos szálat. |
Az A és a B szálak egyenletes húzásával szorítsuk meg a C csomót. Vágjuk le a felesleges damilt, de ne túl közel a csomóhoz. Hagyjunk néhány mm-t, hogy könnyen áthaladjon a bot gyűrűi között. Ezzel elkészült a sokmenetes ütköző. |
Nyolcas kötés
Ez az ütköző kizárólag kisebb méretű csúszóra szerelt úszókhoz ajánlatos, hisz nem tart olyan erősen a kevesebb menetszám miatt, mint a többmenetes.
Fogjuk meg az A szálat és az ábrán látható módon hajtsuk lefelé az F szálon át. Így megkapjuk a C hurkot |
Az A és a B szálak egyenletes húzásával szorítsuk meg a C csomót. Vágjuk le a felesleges damilt, de ne túl közel a csomóhoz. Hagyjunk 2-3 cm-t, hogy könnyen áthaladjon a bot gyűrűi között. Ezzel elkészült a nyolcas csomó. |
Belső szálas ütközőcsomó
Ez egy nagyon megbízható stopper, akár nagyobb önsúlyú wagglerúszók ütköztetésére is használhatjuk.
Az ábrán F jelöli a főzsinórt. Fektessük mellé az a kezdetű és A végű damilt, amiből az ütközőt kötjük. Vegyük át az A véget az F felett, így megkapjuk a B hurkot |
Húzzuk szorosra a kötés meneteit és a felesleges A és a damilokat vágjuk le. Ügyeljünk arra, hogy hagyjunk 2-3 cm-t, így könnyebben átcsúszik a vezetőgyűrűkön |
Balogh Róbert